Manaus de Amazon Jungle en salvador oooeeeeh - Reisverslag uit Praia do Forte, Brazilië van Melle Boer - WaarBenJij.nu Manaus de Amazon Jungle en salvador oooeeeeh - Reisverslag uit Praia do Forte, Brazilië van Melle Boer - WaarBenJij.nu

Manaus de Amazon Jungle en salvador oooeeeeh

Door: Melle de boer

Blijf op de hoogte en volg Melle

28 April 2015 | Brazilië, Praia do Forte

Ja ik ben letterlijk gestand aan de atlantische oceaan. het water is echt heerlijk totaal niet hoeven doorkomen gewoon erin plonsen (denk een graat of 27 het water heerlijk. maar eerst het vervolg,

Manaus dag 2, Vandaag had ik een boottour geboekt bij een of andere vage tent, dus maar afwachten in hoeverre zij hun beloftes nakomen. Na een lekker ontbijt werd ik om 8.30 opgehaald met een auto en werd naar de haven van Manaus gereden. daar aangekomen werd ik samen met een bosje andere toeristen op een kleine snelboot gezet. en vervolgens gingen we weg vanuit de haven. eerst maar eens de samenkomst van de wateren, is raar om te zien de rio negro echt zwart en de rio solimoes zandbruin. ze hadden uitgelegd dat er eveneens een verschil in watertemperatuur was, en ja dat klopt je kan het letterlijk voelen, als je dwars overvaart je merkt het echt die 4 graden verschil. raar idee zo'n verschil. het uitzicht verder was ook mooi en nu merk je pas hoe groot de amazone is. gigantisch om te zien je ziet slechts vaag de overkant van de rivier en aangezien ik in de regentijd zit staat het water daardoor ook nog eens erg hoog en is de rivier breder. na even te hebben gedobberd op de samenkomst maar snel door want we zagen de bui al hangen. gingen we daarna door naar klein huisje langs de rivier waar ze dieren lieten zien die ze hier hebben. een luiaard, een kleine krokodil en een heuse anaconda. natuurlijk hier mee op de foto. wel zielig om zo te zien hoe het gaat beestjes gaan van de ene toerist naar de andere en maar foto's maken maar ja ben zelf ook toerist dus maar mee met de groep he. daarna langs een souvenirwinkeltje op de rivier waar de eerder vermelde bui losging en ja je bent in het regenwoud dus regent er hard. had gelukkig een dak boven mijn hoofd maar had anders binnen 2 seconden doorweekt geweest. Daarna lunchen op een drijvend restaurant wat verbazend goed was. gelukkig begon het ook weer droog te worden en na de lunch door naar de waterlelies en ja die zijn toch pittig groot ong. een meter breed en waren te bereiken via het drijvende restaurant. hier een tijdje vertoefd en toen door naar roze dolfijnen. bleek het ruim 2 uur varen te zijn maar was het gelukkig wel droog. daar aangekomen hups het water in en even zwemmen met dolfijnen altans wat je zwemmen mag noemen. verzorgster houd een stuk vis boven het water en de rest hangt er zeer dichtbij omheen waarna de dolfijn het stuk vis pakt. geluk als je dolfijn kan zien dan. daarna weer even drogen, op de boot, en daar omkleden. (spannend met een paar nonnen op de boot.) daarna door voor het laatste gedeelte van de trip de indianenstam. hier merk je dat het echt een soort theaterstukje is geworden maar wel erg leuk. om te zien hoe ze "leefden" na ook hier te hebben gekeken weer terug naar de stad en nog even genoten van het mooie plaatje van de rio negro met een naderende zonsondergang. uiteindelijk om 17.00 uur weer terug in het hotel. daar even gedoucht want ja zwemmen in de rivier (die een beetje rot) dan ruik je een beetje. en dan is een douche heerlijk. dacht ik die avond nog te kunnen genieten van een goed stukje amazon muziek was het theater helaas al vol. dan maar een acai gehaald en van het uitzicht genoten. wordt ik op het plein aangesproken door een leraar Engels die vroeg of ik hem kon helpen met zijn studenten, aangezien ik geen Portugees kan, maar wel goed ben in engels was ik voor hun het ideale studieobject. hier dus even mee gepraat en daarna door met hun naar een klein tentje en hier een biertje genuttigd en lekker gegeten. daarna terug naar het hotel. om in te pakken.

volgende dag werd ik opgehaald om 7.30 en daarna door met de bus naar het echte AMAZONEWOUD en ja wat ik dacht van owh dat is een hutje een entje van de weg bleek dat niet zo te zijn. eerst de rivier over en daarna in een bus over een hobbelige gatenkazerige weg ongeveer 150 km naar het zuiden. daarna was uiteindelijk ruim 20 minuten varen door overstroomd bos om daar op een schitterende plek aan te komen. hier echt genoten van het varen zelf dat is al een excursie zelf. daar aangekomen gingen we daarna lunchen. wat erg goed was. in de middag gingen we (ik en anderen) naar de lokale bewoners en ja kan me meer voorstellen dat zij hier echt wonen. al zijn het geen indianen meer maar meer mensen die ver onder de armoedegrens leven maar bijna geen geld meer nodig hebben om hier te leven omdat ze echt alles zelf verbouwen of uit het woud halen. daarna weer terug naar de lodge voor het avondeten maar eerst nog een tijdje ronddobberen op de boot genietend van de zonsondergang en echt water zo glad als een spiegel. mooi om te zien. na terugkomst nog even een echt amazone feestje gehad en zelfs nog iets gedanst. leuk om dan te horen dat ik goed tegen de drank ken. ohoh.

Volgende morgen optijd wakker geworden van de generator (stroom is er anders niet) hebben we daarna gevaren door het woud lopen is er bijna niet bij omdat alles is overstroomd. ook hier weer echt van genoten en daarna lekker relaxt. even gezommen in de rivier en wat relaxt. en waar dingen voor worden gebruikt en wat wat is. na het diner op krokodillenjacht helaas kon je ze niet vinden omdat alles overstroomt is. dus toen maar op visspeerjacht liet zien hoe hij het heeft geleerd en ving twee visjes. daarna terug naar de hut weer een feestje want het beviel ze wel de dag ervoor. en de drank was nog niet op.

na weer een korte nacht wakker geworden en ontbeten daarna een korte jungletocht gemaakt. leuk hoe de gids (Robinson) alles uitlegt hoe ze dingen doen en maken. na 2 uur te hebben rondgelopen door de jungle weer terug naar de lodge even zwemmen en daarna lunchen. daarna nog wat relaxt en daarna om 4 uur weg om naar de jungleovernachtingsplaats te gaan waar je slaapt in een hangmat met klamboe. onder een klein gebouwd afdakje. was erg leuk we aten kip gebraden op het kampvuur waar ik als vuurheld natuurlijk graag mee meehielp. daarna nog even doorgegaan en al het hout opgemaakt wat ze hadden liggen, was erg gezellig maar ja die 2 nachten ervoor ga je toch ook wel voelen en slapen gaat dan een stuk makkelijker in een hangmat. gelukkig maar.

volgende dag nog echt even genoten van de omgeving en even de extra rust gepakt mede omdat ik die nacht naar salvador ging. uiteindelijk na een zeer lange nacht om 11 uur aangekomen in het hotel in Salvador. en even geslapen. daarna lekker gekeken in de omgeving waar het toevallig een feestdag was en het dus lekker gezellig druk was. even een rondje gelopen en ergens wat gegeten (een of andere krabsoep geen aanrader) daarna naar bed want ja je bent in salvador en deze stad heeft veel oogjes die graag gebruik van mij willen maken. samen met de weinige nachtrust een goede samenkomst om eens lekker optijd naar bed te gaan. volgende dag meer van salvador gezien even verder gelopen en een paar foto's gemaakt het fort bezocht met hierin een klein museum. daarna mezelf vermaakt op het strand met het heerlijke warme water. mijn was afgegeven aan een braziliaan die ik heb ontmoet in de amazone. nog wat gegeten in een of andere vage tent en toen weer het hotel opgezocht.

volgende dag afgesproken met een hotelmedewerker die mij de stad zou laten zien. na het ontbijt weggegaan met de lokale bus. weer een avontuur op zich en ja dan zie je ook de armoede. in de huisjes. helaas begon het ook een beetje te regenen en ins salvador betekend dat net als in nedeerland FILE FILE FILE, en overlopende straten. kon op veel plekken de weg niet meer zien en alles stond vast. maar uiteindelijk aangekomen bij de bonfim church een schitterende kleine kerk. helaas regende het er nogal maar dat maakt de kerk er binnenin niet lelijker op. daarna door naar de koloniale stad. hier ook mooi en gelukkig was het weer droog. daarna terug naar huis. daar mijn was weer heerlijk schoon terug gehad. volgende dag door naar Praia do forte waar ik nu zit. voor nu groetjes aan iedereen en tot in Rio